sobota, 28 lipca 2012

Pomidorowy zawrót głowy



Niedawno znalazłam stary notes mojej mamy. Zapisywała w nim wszystkie dobre rady jakie poznawała od swojej mamy a mojej babci. Pełno tu receptur na pyszne wypieki, wykwintne dania a nawet przetwory. Łza w oku się kręci, kiedy przypominam sobie te wszystkie smaki i zapachy z babcinej spiżarni. Właśnie rozpoczął się sezon na pomidory dlatego zainteresowały mnie szczególnie notki o przetworach. W warunkach domowych pomidory można przygotować na wiele sposobów ale takiego przecieru (keczupu) pomidorowego jak u mamy nie spotkałam nigdzie indziej. Pomidor jest warzywem szczególnym, ze względu na dużą zawartość karotenu i wit C oraz składników mineralnych. Najlepiej gdyby były spożywane przez cały rok lecz dobrze wiemy jak smakują pomidory zimą: twarde, kwaśne i bez zapachu. Żeby choć przez chwilę zatrzymać smak pomidorów z własnego ogródka polecam przecier mojej mamy. To doskonały dodatek do potraw, frytek, zapiekanek lub pizzy.
Składniki:
1,6 kg pomidorów,
4 jabłka,
2 cebule,
1 łyżeczka gorczycy
5 ziaren ziela angielskiego,
5 ziaren goździków,
3 łyżeczki soli
1 łyżeczka pieprzu,
2 łyżeczki czerwonej papryki.
Gotować wszystko 45 min. Następnie przetrzeć przez sito. Na którym zostają razem ze skórkami nasiona.
Dodać:
1/8 l octu,
2 łyżeczki musztardy,
15 dag cukru,
1 łyżkę maki ziemniaczanej rozpuszczonej w niewielkiej ilości wody.
Gorący przecier nalewać do słoiczków. Zamknięte opakowania wstawić do garnka z gorącą wodą i pasteryzować nie dopuszczając do wrzenia. Małe słoiczki pasteryzować 15 min duże 20 min.
Na przetwory można wykorzystać pomidory drobne, niekształtne czy też z plamami. Muszą jednakże zawsze być dojrzałe, zdrowe i świeże. Części uszkodzone, zielonkawe obowiązkowo odkrawamy bo mogą zepsuć nam smak lub kolor przetworów. A teraz do dzieła!


Pomidory koktajlowe



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz